In 1941 werd het oude atelier vervangen door het gebouw dat reizigers tussen Leiden en Den Haag tot zeer onlangs langs de spoorlijn konden zien liggen. Tijdens de oorlogsjaren maakte Groeneveldt vrij werk, maar ook veel seriewerk. De typologische indeling die Groeneveldt in deze periode gebruikte wijkt af van die uit de vooroorlogse jaren. We begrijpen deze indeling nog niet volledig. Het seriewerk heeft doorgaans de typenummers met de hand in de bodem gekrast. Op basis van deze nummers onderscheiden we momenteel een aantal groepen; deze proberen we in het project zo compleet te krijgen.
Een doorbraak bij de vaak lastige datering van het werk van Groeneveldt was de vondst van een modellenboek uit de oorlogsjaren. Met behulp van deze catalogus kunnen we veel seriewerk in deze tijd plaatsen.
Het seriewerk uit de oorlogsjaren verschilt van het Vroege Seriewerk in het gebruik van meestal roodbakkende klei, in een nieuwe vormtaal, en in de toegepaste glazuren. Naast de typenummers is het werk op dezelfde wijze gemerkt als tijdens de vooroorlogse jaren: de initialen PG met de drie maantjes, en een los stempel met HOLLAND.
De werknemers van de fabriek van Groeneveldt tijdens de oorlogsjaren (tweede links: Henk Breuker).
Indrukwekkende vaas voorzien van datum: 27 augustus 1944 (collectie RB).